24 april 2010

Vante och blommor

När man (läs jag) har stickat väldigt mycket och sett så många fina tröjor, koftor, vantar, mössor och annat stickat blir det svårare att hitta något som man verkligen gillar. Den här sidan hittade jag förra helgen och här finns det mycket vackert att titta på och inspireras av. Jag började genast att sticka ett par vantar även om det går mot varmare tider men tidiga mornar behövs det fortfarande vantar när man ska ut och cykla.

I förrgår hade jag kurs i festslöjd. Vi tillverkade blommor av silkes och kräppapper. Bilerna visar vad några av deltagarna gjorde. Längre tillbaka i tiden när man inte kunde köpa blommor året om som nu fick man tillverka sina egna av det material som gick att få tag på.

5 kommentarer:

Myricas Farmor sa...

Tack för tipset på länken, jag gillar dessa mönster med, medeltids mönster eller celtick mönster mm.
Sedan måste jag säga att det var väldigt fina blommor ni gjort.
Ha en bra helg
kram

Sunna sa...

Det var en fin sida, jag skrev ut mönstret på vantarna för de såg inte så hemskt svåra ut, ska lära mig att hitta rätt garn också för det tycker jag är svårt

Carina sa...

Jag har lagt till den där sidan bland mina favoriter nu.
Kräppapper tycker jag är ett härligt material. Gjorde saker förr men det var många år sedan. När jag var barn, 50-talet, så minns jag att det fanns både det ena och det andra i hemmen gjort framför allt av kräppapper. Snygga saker ni gjort.

teresa sa...

vad kul, den kursen hade jag velat gå - längtar alltid efter blommor under den mörka bleka årstiden. (ps. jag började också sticka vantar idag. ds)

Bland nystan o papper sa...

Hej hej!

Du har något att hämta på min blogg.

Malin :)