5 april 2010

Blå-Gul stickhistoria

Gula renar på mörkblå botten. Vad det är? En kvarleva från tidigt 70-tal när jag hade min STORA Heja Sverige-period. Hockey var stort då som nu och Tre Kronor gav inspiration till en hel del stickat i dess färger. Vad sägs om klarblå Lovikka-vantar med gula prickar? Prickarna såg ut som små kronor. Vantarna finns inte kvar, de blev kvarglömda på en PRAO-plats. Jag hade också en toppluva, randig i blått och gult, med bjällror i öronlapparna, gula tofsar och en svensk flagga. De´ni!!

Den blågula perioden varade till slutet av 70-talet. Från den tiden kommer den gula kungliga kronan. Kungabröllop och kungabarn gjorde många av oss till blågula fans runtom i landet. Nu väntar ny bröllopsyra men denna gång tar jag inte ut svängarna (stickorna) i blått och gult. Vad kronorna finns stickade på? Det tror jag ni får gissa -om ni kan.

3 kommentarer:

Lillemor i Hummelsta sa...

Jag tror du hade en blå-gul stickad bikini!!
Om du inte hade det så kanske jag kom med ett toppentips till sommaren, eller?
Nej allvarligt så kanske en tröja?
Ha en trevlig sista-dagen-på-påsken.

Sunna sa...

Kul att läsa om din stickhistoria, jag känner att min blogg blir lite dokument nu, kul att ha

maria e sa...

Roligt att läsa på din blogg.
Du har stickat både koftor/tröjor, vantar och mössor. Gissar därför på pannband eller kanten på ett par benvärmare. Varför inte ett par strumpeband! till den kungliga bruden; Något gammalt, något nytt, något lånat, något BLÅTT.