10 september 2010

Hur man stickar intarsia runt

Här kommer en beskrivning på hur man går till väga när mönsterfärgen INTE stickas med hela varvet vid rundstickning.

Så här ser det ut när varvet börjar. Varv 1 stickas som vanligt.
Nu är ett varv klart. Mönsterfärgen (mfg) är nu på fel sida, till vänster, för att kunna stickas.

Sticka all maskor med bottenfärgen (bfg) och LYFT maskorna som skulle ha mfg. Gör detta till mönstrets sista maska. Vänd.

Nu stickas alla maskor med mfg avigt och maskorna med bfg lyfts. OBS! Det gäller att kolla sitt mönster noga så att man lyfter resp stickar maskorna med rätt färg.

Sticka till sista maskan med mfg.

När hela varvet från avigsidan är stickat vänd på arbetet.

Nu ska ALLA maskor flyttas tillbaka till höger sticka så det går att fortsätta varvet med bfg.

Sticka klart med bfg. Varannat varv stickas alltså precis som vanligt och varannat varv stickas med lyfta maskor och maskor stickade från avigan.

35 kommentarer:

Myricas Farmor sa...

Tack för ett bra tips.
Hoppas din helg blir bra
ha det gott

Asplund sa...

Vilken bra och tydlig beskrivning. Detta måste jag testa - tur att man gillar att göra provlappar!

stickigt humör sa...

Givetvis! Så smart! Tack för fin beskrivning /Elisabeth

Maria sa...

Tack för den beskrivningen! Jag har alltid velat lära mig det där!

Maggan sa...

Åh hur smart var inte det! Tack för tipset, har ofta undrat hur man kan göra det enklare istället för att sitta där med 1000 trådar som ska fästas!

Anonym sa...

jag säger som alla andra - så enkelt! så begåvat! så smart!

och bra bilder och bra beskrivet är det med:)

torirot sa...

Genialt! Takk for tipset og fine bilder!

Stick-kine sa...

Så begåvat! Är det så här det går till?!!! Tack för tipset!

Ing-Marie i Säter sa...

Järnspikar så genialt.

Eva S sa...

Så smart! Tack för bra förklaring!

Magganmagi sa...

Gu så smart!!
Nu är jag allt otålig på att testa i praktiken.
Ser fram emot mönstret på posten i nästa evcka.
Ha en god helg
MAgs

svooozee sa...

Just det här problemet har jag nyss funderat på och min lösning var att klippa av tråden vid slutet av färgmönstret och börja med nytrådända när mönstret börjar igen. Mycket trådar att fästa!

Det här var ju ett supertips, som jag absolut kommer att använda! Jättetack!!! /Sara

tant Maria sa...

Åh! Tack snälla för det tipset!

Rät&Avig sa...

Det här har jag faktiskt aldrig sett förut... det måste jag testa!
Ann-Britt

Arella sa...

Very clever! Unfortunately my Swedish is very basic but I think I got the point. Pictures are really helpful. Thank you for sharing the idea!

Anonym sa...

Vad roligt att få lära sig detta

Anonym sa...

Äntligen får jag veta vad det heter det jag pysslat med i många år

Mitz sa...

Hurra! Vilken bra förklaring!

Anonym sa...

Jättebra tips. Tack!/monika

Luxxie - Kreativt Kaos sa...

Så smart, tack för en tydlig beskrivning! Nu slipper jag sticka en hel tröja i två stycken (den ska ha ett ganska litet intarsia på framsidan) :D

Eva sa...

MEN så klokt!!!

Anonym sa...

Du är guld värd!

Anonym sa...

men vilken smart idé!!! Tusen TACK snälla!!
Mvh Ingrid

Synnöve sa...

Tusen tack för ett bra tips och en jätte härlig blogg.

Himmel och Plättar sa...

Men så himla smart, det måste jag genast prova

KataM sa...

Men så smart! Jag har funderat och funderat över det här problemet utan att komma på en lösning och så bara snubblar jag över det. Slösurfning kan vara riktigt bra ibland. :-)

Unknown sa...

Så otroligt smart!
Måste ju funka även när man stickar med 2 färger och tar in en tredje för ett litet mönster bara :)

rjsolution sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Cecilia sa...

Åh, så bra! Tack för bra förklaring! Nu ska jag sticka sockor med rosor på till finaste kollegan!

Lene fra Norge sa...

Tusen takk for godt tips!

Garnhekta sa...

Tusen takk dette må prøves.

Margaretha G. sa...

I åratal har jag grubblat över detta problem, och så var det så här enkelt. Tack kära geni! ❤️

Unknown sa...

Jag har försökt klura ut hur man stickar intarsia från Novita men misslyckats. Äntligen har jag fått en vettig förklaring. Tack

BirgittaM sa...

Tack. Faktiskt bra idé.