4 april 2010

Lite nostalgi


Jag har plockat i lådor och skåp hos mina föräldrar. Bortglömda, lita trasiga vantar och en röd-vit mössa hittades. Vantarna till vänster har samma mönsterbård som den röda koftan och denna vante (bara liten skillnad). Det är ett av mina favoritmönster. Mönstret har jag även stickat på ett flertal koftor. Kanske kommer det bilder på dom senare.

Mössan har en alldeles egen historia. En vinter, tidigt 80-tal, när jag var utan jobb eller inte jobbade så mycket i alla fall, tyckte mamma att jag skulle göra något som kunde ge lite inkomst. Under åren innan hade det blivit många nystan växtfärgade garner, mest 2 och 3-trådigt ullgarn från Kilafors. Alla nystan hade lite olika färg så det kunde inte bli någon kofta.

Varför inte sticka mössor? Sagt och gjort. Jag stickade mössor som mamma tog med till jobbet och sen fick jag fler och fler beställningar. Minst en mössa varje dag blev det. Alla mössor var olika till mönster och färg. Jag stickade säkert 60-70 mössor den vintern. Den röd-vita var min egen och förutom den finns det en blå-rosa kvar. Jag blev inte rik, jag tror jag fick 70 kr/mössa, men det var säkert välkomna pengar.

Jag kan än idag komma ihåg hur jag stickade mössorna. Lägg upp 86 m på stickor nr 4. Sticka resår 1 r, 1 a i 7-8 v. Öka 10 m efter resåren. När mössan är 16-17 cm minskas 6 m varannat varv till 6m återstår. Gör en tofs eller boll.

Det här var ett kapitel ur min stickhistoria.

2 kommentarer:

Maria i Falkenberg sa...

Det är härligt med nostalgi! Jag stickade oändligt många mössor med mönster under 70- och 80-talet. Visst är de fina!

Myricas Farmor sa...

Det är så spännande och läsa om hur var och en började sin stick bana, och denna bana var riktigt spännande, hoppas på fortsättning.
Ha en bra fortsatt Påsk helg