22 november 2009

Soluppgång och färdig kofta

Igår morse steg solen upp över Fyrisån och Uppsala. Så här såg det ut från Dombron tidigt på morgon. Jag var på väg till Hemslöjdens lokal för att leda en kurs i Yllebroderi. Medan mina kursdeltagare broderade passade jag på att avsluta min broderade nederkant till Dominokoftan.

Nu är min kofta färdig. Tur att jag har en provdocka att sätta koftan på så det går att ta de bilder jag vill ha. Så här ser den ut framifrån.

Bak och framstycket knyts ihop i sidan med i-snoddar. Snoddar och ärmkanter är stickade med rött Felted Tweed.

Bakifrån med höger framstycke som är en lång sjal. Sjalen, kanske mer en halsduk avslutas med en broderad klädesbit, små garnbollar och en remsa från en kasserad pälsmössa. Mössan är inköpt på loppis för en tia. För att inte få på pälsen av alla djuvänner kan jag tillägga att om jag köper nya pälsbitar så är det bara från får.

Mera av sjalen.

På klädesbiten har jag sytt fast band och pärlor. Lite broderi finns också.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Den är inte bara vrålsnygg!!!!

den är intelligent designad också!!!

Det har varit jätteroligt att se den växa fram!!!

adelheid sa...

Helt otrolig kreation!

Sunna sa...

Om det hade varit lite närmare hade jag med nöje gått en kurs hos dig, men vad ska man säga om koftan, jag är mållös. du är en konstnär med ett sånt öga till det vackra och estetiska. jag är så imponerad av din resa från ide till färdig kofta och så otroligt smakfull avslutning med en pälskant. Glöm inte att klappa dig själv på axel. nu ska jag titta på bilderna en gång till

Trollmormor sa...

Den är helt otroligt snygg.Färgerna flyter ihop så fint.

//Eva

Stick-kine sa...

Så fantastisk! Vilket arbete och så noggrann du varit med färgkombinationer! Ska också titta fler gånger!/Stick-Kine

Bibblostick sa...

Så snygg och så otroligt välarbetad!

görel sa...

Den är ju bara så läcker! Blir det visning på stickkaféet imorgon?

calcamel sa...

Jätteläcker kofta, jag har följt ditt arbete med den på bloggen och vad ska jag säga.....Jag är helt imponerad av vad du gjort med stickor ocgh garn.
Grattis till ett helt fantastiskt konstverk!
Catharina

Astrid sa...

Suveränt vacker och rolig. Mycket imponerad är jag också. Jättekul att få följa ditt arbete. Tack för det !!
Astrid

Marion B. sa...

Super schön!!

Viele liebe Grüße

Marion

Johanne Ländin sa...

Jag är djupt imponerad. Och så otroligt häftigt att använda en gammal mössa som du fyndat på loppis.
Respekt!

teresa sa...

Ojoj, så ser det alltså ut när ett proffs arbetar! Helt fantastiskt.

Eva S sa...

Oj så fin!

Ing-Marie i Säter sa...

Vilken fantastisk tröja. Och finurligt tilverkad. Hoppas jag får se den i Leksand om det blir en ny träff. Skulle vara intressant att kolla konstruktionen närmare.
Grattis til ytterligare ett fantastiskt stickverk.

Myricas Farmor sa...

En sååådan snygg och fin kofta du gjort, så duktig du är.
Ha det gott

Skaparglädje sa...

Men så fin kofta! Vilket fint jobb du gjort./Louise

pärlbesatt sa...

*stum*

Mia stickar sa...

Sitter bara stum och tittar! Att man kan skapa nåt så vackert!

Janette Millbom sa...

VILKET ARBETE! Jättesnygg dessutom!

/Janette

Sillen stickar sa...

WOW! Det snyggaste jag sett av dominostickning. De röda detaljerna gör hela grejen:)
/Sillen

Soili sa...

Helt fanstastiskt tjusig.
Skiftningen i garnet gör att hela plagget liksom"lever"
Vilken super idé...avslutningen på det hela.Guldmedalj till dej.

Froding sa...

Ja, vad skall man säga när detta tar andan ur en.... URFIN!!!

stickigt humör sa...

Mållös! Designen är så skickligt gjord. De sobra nyanserna i rutorna är fantastiska ihop med broderiet. Kommer det ett mönster?