5 april 2013

Klipp en steek

 En liten bildserie hur man kan klippa en steek.
 
 
Här är det totalt 8 maskor som stickats extra för att klippas i. De två i mitten (ljusa) stickas med samma färg för att lättare se var man ska klippa. På vardera sidan om de 8 klippmaskorna finns en kantmaska (ljus) som stickats med bottenfärg och som det senare ska plockas upp maskor till kant innanför. I mitten ska det klippas.


Linjerna visar var det ska vikas och virkas. En halv maska från den ljusa och en halv maska från den mörka randen ska användas. 


Virka 3-5 lm med passande färg, gärna bottenfärgen. Här är det virkat med grönt för att det ska bli lättare att se. Vik steeken i en av linjerna i föregående bild. Fäst garnet med 1 sm i kanten och virka sedan 1 sm i varje varv hela steeken. Virka sett från mitten, där det ska klippas. Avsluta med några lm.


Virka likadant på den andra sidan. Då ska det se ut som bilden nedan.


Nu är det en maska i mitten kvar. Klipp i mittmaskan mellan det virkade. Om det är stickat med ett lite stickigare garn kommer det inte att vara några problem att maskorna löper iväg.


Om det ska klippas vid en varvskarv, t ex mitt fram på en kofta, kan man innan man virkar dra fram alla trådändar till rätsidan i mitten av steeken. När man sen klipper kommer alla trådar att klippas av och ingen blir kvar som behöver fästas.

 
Klipp upp.
Fortsättning med kanter följer....
Lycka till så länge.

14 kommentarer:

sjusoverskan sa...

Du syr alltså inte på var sida om klippet?
Inger

EvaL8 sa...

Nej, inga sydda stygn alls. Det här fungerar jättebra om garnet är lite vasst och stickigt. Att sticka med steek och klippa upp har sina rötter där man traditionellt har stickat med såna garner, Shetland med omnejd.

Wallinskaya sa...

Oj, det här måste jag spara inför framtiden! :)

Svarta Malin sa...

Fin beskrivning!

Anonym sa...

Stort tack för en fantastiskt bra beskrivning!! Nu gäller det bara att våga sig på det bara : )

mvh, Monica

Anna Sjögren sa...

Om man stickar i mjukare garn, ska man använda en annan metod då?

gerd-inger sa...

Bästa EvaL.,
Nu har jag följt dig länge. Ditt steekinlägg har jag sparat för att följa dina instruktioner. Använder Fame trend. Har gjort de första 2 virkraderna. Tog 4 m. emellan för säkerhetsskull. Ännu inte klippt.
Samlar mig.
Hoppas bara att Fametrend är OK garn att klippa i. Om du ser inlägget blir jag glad.
Pax
Gerd

EvaL8 sa...

Gick det bra Gerd? Fame trend kan nog funka. E-L

gerd-inger sa...

Tog mod till mig och ser både snyggt och ser arbetet bra ut.

Steek - Lättare än man kan tro.

Nu gäller det att träna upp mig så jag slipper ångesten!
Tack för att du ingöt mod i mig!

Rosdoft sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lida sa...

Jag har försökt det, och det gick jättebra. Fint att inte behöva symaskinen. Ska dela det med andra här i Nederländerna.

Ylwis sa...

Nu äntligen ska jag ta fram mi "UFO"tröja och steeka en kofta :-)
Tack för fin instruktion / Ylwa

Signe sa...

Jag sitter med en rundstickad islandskofta med ett ok med flra färger i. Garnet som löper bakom? Gjorde en provlapp. När man virkar på detta sätt får man inte dt garnet fästat som just löpr bakom. Hur löser man det?

EvaL8 sa...

Signe: jag har 8 maskor extra att klippa i. Jag har stickat varannan färg. Då funkar det. Har man stickat maskorna på ett annat sätt eller har färre klippmaskor funkar inte detta sätt. Passar heller inte så bra i tjockare garner.