26 november 2009

En solstrimma på Albertus Pictor

Solen sken när jag gick ut. Men väl ute försvann den fort, mycket fort. Precis när jag skulle gå in kom en liten solstrimma så min vante kunde bli fotograferad. Vanten är stickad med inspiration från Albertus Pictors kyrkmålningar.

Det är inte helt enkelt att göra om hans bilder till stickmönster så det fick bli en mer stiliserad figur.

Insidan. Under det gågna året har man firat minnet av Albertus Pictor, det var 500 år sedan han dog.

Nederkanten. Just nu stickar jag vantar. Det är kul och går ganska fort. Stickas Vantevent gav idéer till mera vantar. Ute plockade jag lingonris för att göra en krans, lite lav och lite mossa till adventsljusstaken.
Ett litet tillägg: Garn: Rauma Finullgarn från Helylle, stickor nr 2½.

15 kommentarer:

maria e sa...

Ååååå så snygg och stilren.
Helt i kalkputsmålningens anda!

Myricas Farmor sa...

Hej
jag har aldrig hört talas om denna man, men jag tycker dina vantar är mycket fina, härligt mönster.
ha det gott

Garntrollet sa...

Jättefina!

Synd att man sönderrestaurerat så mycket av hans målningar i Bromma kyrka. Visst är det märkligt att man firar kända personers dödsdag? :-)

Eva S sa...

Jättefina!

torirot sa...

Utrolig fine votter! Nydelig mønster og flotte farger!

Sunna sa...

En okänd människa för mig men kan ju inte göra annat än att beundra ditt verk

Marika sa...

De blir skitsnygga!

EvaL8 sa...

Till alla: Tack.
Till er som inte bor i Mälardalen: Albertus Pictor var en mycket berömd kyrkomålare och pärlstickare. En pärlstickare stickade inte, han broderade med pärlor.

Johanne Ländin sa...

Fina vantar! Och snygga tumkilar.
Vad har du använt för garn?

Jag kan inte heller sluta sticka vantar nu. Men det gör ingenting.

teresa sa...

Fascinerande. Ett så vackert mönster o med så fina samstämda färger. Fin "korsbefruktning" mellan olika hantverksområden.

Ulla sa...

Mycket fin tolkning av Albertus Pictors målning.
Ulla

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Så vackra vantar!
Jag är förtjust i mixen av då och nu. Mycket välstämda och vackra färger.
Med hej fr. Koftan

Pinneguri sa...

Så utrolig vakre votter! Vil du lage mønster på dem også?

teresa sa...

Tack för tipset om snögubbarna! Ja, jag är medlem på Yll&Tyll, surfar GENAST dit. Trevlig advent!

Liljekonvaljemö sa...

Fantastiska! Vill du dela med dig av mönstret?