8 mars 2012

Tyvärr Arla

Jag vill inte ha skruvkorken! Den nya förpckningen tar mer plats i kylskåpet, är svårare att packa i kassen och svårare att vika ihop. Hur många skruvkorkar i plast blir det på ett år? I vår familj går det åt 15-20 liter mjölk i veckan. Visst det är en bättre förpackning än tetran som fanns när jag var barn på 60-talet och den är ok att hälla ur. Det enda som är bra är nog att det inte längre ligger några avrivna flikar kvar på bordet när en ny förpackning har öppnats. Och vad kostar en helsidesannons i dagens tidning (bilden)???

Stickar? Javisst, grönt enfärgat och sånt som inte kan visas. 

9 kommentarer:

Monica sa...

Håller fullständigt med om denna mjölkförpackning.

Garnhumlan sa...

Instämmer. Ständigt ett irritationsmoment. Underlättar inte återvinning.

Eva Hudin sa...

Jag håller med. Vi startar en proteströrelse.

Jag köper oftast 1.5 liters förpackningen, då slipper jag klippa bort skruvkorken när kartongen ska till återvinningen.

Stickmamma sa...

Jag har skippat Arla för länge seda. Köper en dubbelt så dyt mjölk från Sju Gårdar - utan skruvkork - ekologisk från miljödeklarerade gårdar och värd varenda krona.
Men, för det kan man väl bli förbannad. Jag håller med och virkar på.

Blenda sa...

Bra sagt, håller fullständigt med!

Ha det gott/Blenda

Rosenvante sa...

De är inte lätt att öppna heller. Svårt att greppa för en svag hand. Då föredrar jag avklippta hörn på bordet tills de kan komma på en bättre lösning.

Ing-Marie i Säter sa...

Skruvkork är bra vid ett tillfälle. När man är på resande fot och kan lägga den i kylboxen eller trångt kylskåp. Sedan är ju fil i den här förpackningen mycket värre. Man kan aldrig klämma ur det sista.
Avklippta hörn har jag aldrig gillat. Plopp så åker all mjölkj ut på bordet. En lokal ovana kanske.

görel sa...

Håller helt med. Arla var ju nästan de enda som hade kvar tegelstensförpackningen, den absolut miljövänligaste av alla. Det finns ju takåsförpackningar utan skruvkork men de är mer utrymmeskrävande vid transport och svårare att platta till när mjölken är slut. Tummen ner Arla!

Susanne sa...

Jag bara instämmer, det är väl j...a påfund det här. Helt värdelöst faktiskt. Upp till protest! Återigen tack för ett ljuvligt mönster på halssnodden!!