26 februari 2010

Kanter med klipp

Framstycke på bohuskoftan "Gröna ängen". För att dölja kanten med massor av trådar så att insidan blev snygg stickade jag 4 extra maskor som sömsmån. När kanten är fastsydd sys den extra biten ner över den "fula" kanten. Se bilden nedan.

Bohuskoftan "Guld" skulle stickas fram och tillbaka, men eftersom jag är lite lat stickade jag runt och klippte upp. Här var det alltså fula klippkanter som måste döljas.

Här är insidan med extra maskorna nersydda över klippkanten. Detta inlägg har jag gjort för att hjälpa Med Pinner och er andra som vill göra en snygg baksida.

8 kommentarer:

Pinneguri sa...

Takk skal du ha. Det jeg skjønner er at du har gjort det på samme måte som jeg gjorde med jakka Blua Malta, og da blir det tre lag. Men når jeg ser på jakka di ser jeg jo at egentlig er det ikke noe problem i det hele tatt.
Da jeg titta gjennom bildene mine så jeg at jeg hadde gjort en annen vri tidligere, nemlig laget klippekanten så bred at når den ble klipt opp kunne den brettes inn, og sømkanten kommer under. Dét er jo også en løsning.

marit sa...

Akkurat sånn gjør jeg også!

rosalia sa...

It's a very good idea doing this.

Stickfantomen sa...

Tackar för de smarta idéerna. Varför sticka fram och tillbaks när det är enkelt att steeka :) och kantning på detta vis är ju genialt.
Ha det gott.

Carina sa...

Snygg kant och ruskigt snygg stickning. Jag är ju sedan födseln Bohus stickningsälskare så jag bara står stum av beundran. Att sticka fram och tillbaka och inte klippa upp är väl så vi gör i Bohuslän helt enkelt men förnyelse eller göra som man vill kan väl aldrig bli fel. De kompliserade mönstren är så klart alltid enklare att sticka runt. Men när jag tänker på kvinnorna som satt och stickade dom fram och tillbaka så beundrar jag dom än mer.

teresa sa...

SÅ otroligt proffsigt! Jag hade inte ens kunnat tänka ut att man kunde göra så... Så snyggt (till världens snyggaste kofta.)

sticka går ju sa...

Så fint! Gör du något särskilt med vikmaskan så att kanten inte blir för rund/tjock? Det ser så nätt och fint ut...

EvaL8 sa...

Svar till Sticka går ju: Det finns ingen vikmaska. Kanten är stickad extra bred, de extra maskorna blir som en bredare sömsmån som sys över klippkanten. Det blir lite tjockt men i tunt garn är det inget problem.