8 januari 2010

Danska plättar

När det är så här kallt ute är det inte kul att ta sig ut på cykel för att handla mat. Med tre tonåringar hemma från skolan och bara en "korv" risgrynsgröt vad gör man? Jo, under letandet efter idéer till stickade hus hittade jag ett recept på "danska plättar" på baksidan av Året Runts julhandarbetsbilaga från 1976. Så här stod det:

"Klatkager" kallar man dem i Danmark, härliga plättar gräddade på risgrynsgröt som blivit över.
Gröten, ca 4 dl, blandas med 3 ägg, 50 g smält smör eller margarin, 2 dl vetemjöl, lite salt och socker. Smeten gräddas och äts med sylt. Ingen smalmat precis men ack så gott.

Min smet blev lite fast så jag hällde i lite mjölk. Barnen åt och tyckte det var mycket gott.

När jag inte lagar mat stickar jag vantar. Just nu finns önskemål om vantar med hus. Ha det så gott i kylan. Vi har lite kallt inne: Så vilken tur att det finns yllekoftor och raggsockor!

3 kommentarer:

Johanne Ländin sa...

Genialt! Vi borde kanske ha receptet i repris.
Jag längtar vantar men har fastnat i en sjalstickning.

Sunna sa...

ja varför inte, ska nog testa här också

Eva S sa...

Låter gott! Och fler vantar måste jag sticka, men när???