6 juli 2014

Montera en maschma

Hur man kan sy ihop en maschma. Till hjälp för er som behöver.
 

Fodra fickan. Klipp tyget ca 1,5 - 2 cm längre än fickan. Sy fast med efterstygn ca 5-7 mm från kanten.

Vik över fodret och sy ner det med förstygn eller efterstygn.


Nåla fast remsan på fickan och sy fast med efterstygn eller förstygn. Jag syr förstygn.


Fickan med remsan fastsydd.


Extra ficka, förstärkt med lite vildona eller vliselin. Dubbelt foder med vikt överkant nersydd med förstygn.


Klipp ett foder lika som ytterdelen. Här är extrafickan och fodret fastnålade.


Sy fast fickan på ytterdelen. Om man vill kan man sy kaststygn över sömmarna efteråt.


I toppen finns en extra bit kläde, kantad och fodrad som fickans framsida. Där ska det sys ett knapphål om man vill. Det går också bra att sy fast ett band eller en snodd att stänga med.  Bandkanta ytterkanten med en snedremsa ca 2 cm ner på fickans söm.


När bandkantningen är klar sys fickans remsa ihop med kaststygn.

3 kommentarer:

maja sa...

Fick googla på vad en maschma var, och tycker nu att det är något jag skulle ha i tex husvagnen, det viktigaste har man i en maschma :)

Kerstin sa...

Åh, är ndet så den heter! För flera år sedan köpte jag en på Sätergläntan och som jag alltid använder när jag är på kurs och resor. Nu fick jag lust att göra en själv. Tack!

Agneta sa...

Vad bra med en beskrivning!