13 februari 2011

Gammal-nyare-nyast

1874

1991

2011

Den äldsta tröjan har fått vara mönster till de båda senare tröjorna. Alla tre är mycket lika varann till färgen (det är svårt att få rätt färg när bilderna tas på kvällen med blixt). Dock är de båda nyare lite större, lite mjukare och stickade i ett garn som är lite mattare i kulören. Nu återstår en ärm och lite montering. Monteringen är ganska enkel, linnetyg längs kanterna på insidan, kläde vid framkanten, hakar och hyskor eller kanske som på den gamla, ett spänne. Det här är nog första gången jag har stickat en tröja utan att ta fram måttbandet en enda gång. Eftersom tröjan (2011) ska hyras ut till dansglada studenter fick den samma storlek som min egen (1991).

3 kommentarer:

Alexandra sa...

Sååå fint!! Vad kreativt att återanvända mönster & kunna se tidens spår i det, även om det är samma mönster =)

ylva sa...

Blev ju jättefint 2011 är en bra siffra rent estetiskt.

Sunna sa...

jag lovar att jag kommer känna igen dig annars ropar jag högt och tydligt tills du svarar, ha en bra alla hjärtans dag