26 januari 2012

Vad händer hos mig


De senaste veckorna har jag stickat på flera projekt som inte kan visas i sin helhet. Det är modeller till olika utställare på kommande Syfestival. När det närmar sig starten på festivalen,17 feb, får ni se vad som har suttit på stickorna. Den ljusgrå "korven" till vänster är sista stycket på en kofta. Den borde kunna bli klar de närmsta dagarna.

Lite tankar om "blockning". Egentligen gillar jag inte det ordet men det används för det mesta nu för tiden när man pratar om hur det stickade ska tas om hand innan det ska monteras och/eller användas.
När jag började sticka, slutet av 60-talet, lärde min mamma mig att alltid spänna upp delarna innan de sys ihop. Lägga  en fuktig handduk över och låta det torka. Varje del för sig. Så gör jag än idag även om jag ibland tar till strykjärnet och ångar istället för att behöva vänta tills det är torrt. Vid min stickstart fanns det inte ångstrykjärn så det var mycket vanskligare att använda strykning då. Det som har varit uppspänt blir slätare, lättare att sy ihop och kanter rullar sig mindre. Tvätt av ett helt plagg eller delar undviker jag. Det är svårare att hantera stora plagg eller delar när de är blöta. Små plagg så som vantar, mössor och sjalar är lättare att hantera i blött tillstånd även om blöta sjalar är lite jobbiga att spänna upp.

1 kommentar:

Sunna sa...

åh så spännande ska du hålla i någon rolig kurs? Jag bokar en plats på lördag