1 augusti 2016

Ärmarna

Så här såg ärmarna ut när jag klippt ena sidan.

4 kommentarer:

Barwitzki sa...

Deilig mønsteret. Kan tenker meg dette mønster
å strikke - votter ingen fingeren - muddar :-))
og riktig fin lange.
Kan jeg mønsteret kjøpe?
Ha riktig god uke. Vi har kaldt og regnværet,
venter på sommeren igjen :-)))
Hilsen sender Viola

EvaL8 sa...

Mönstret, Gobelin, har jag hittat i en facebook-grupp, Koftegruppa.

Miriam sa...

Hej EvaL8
Jag håller på att sticka en kofta i samma modell, jag avskyr för korta ärmar. Min kofta är tjockare garn och jag kommer inte att klippa ur ärmhålet utan ha nerhasad ärm (nerhasad... säger man så) Men alltså min fråga är : hur lång ska man sticka ärmen? Jag har kollat runt på olika mönster, men det står olika i alla, allt ifrån 45-54 cm. Går det att räkna så här: om min arm är 63 cm från axel till handled, över böjd armbåge, då ska ärmen vara 63 minus den nerhasade axeln. Förövrigt är Gobelin underbart vacker

EvaL8 sa...

När det är en rakt isydd ärm på en nerhasad axel är det bäst att mäta från mitt bak till handleden. Mät med armen utsträckt. Bålens bredd påverkar ärmlängden. Jag stickar bålen ca 57-63 cm och ärmarna ca 50 cm. Jag är en xl. Jämför med andra beskrivningar. Numera stickar jag rakt isatta ärmar genom att plocka upp maskor i ärmhålet och sticka till önskad längd.