23 maj 2011

Lite märklig vanthistoria

I början av 1980-talet hade ICA-kuriren en vanttävling. Man skulle sticka en landskapsvante. Min ena vante var Hälsingland. Jag hade just påbörjat min första Delsbotröja och sommaren innan målat korgar för hela slanten. Min inspiration blev korgarnas färg, dalblå och engelskt rött, och kanten från Delsbotröjan. Den vanten är utsliten och finns inte kvar, bara mönstret.

Igår var jag på loppis och köpte en ask med tidningsurklipp, broderi och stickmönster. Döm om min förvåning när jag ser ett mönster på stickade tumvantar, exakt samma mönster som jag själv har stickat efter. På baksidan fanns ett korsord vars svar skulle skickas till Svensk damtidning 1944. Kul att kunna se vilket år det var. När jag stickade mina vantar utgick jag från ett korsstygnsmönster ur en bok från 1936. Med stor sannolikhet har vi som stickat vantarna använt samma korsstygnsbok som förlaga.


Till vänster är det mönster jag stickade Hälsingevantarna efter och till höger det jag använde till de ljusblå/vita vantarna. Jag ritade om mönstret för att de ljusblå/vita vantarna stickades av ett tjockare garn. På det vänstra mönstret vände jag upponer på klockorna.

Bakom den mörkblå/vita vanten syns korsstygnsmönstret från 1936.
Vem har rätten till ett mönster? Jag har stickat efter gammal bok. 31 år senare hittar jag av en slump en beskrivning med samma mönster. Hade jag sett en vante med det mönstret hade jag aldrig skickat in det till tävlingen. Nu tycker jag att det är jättekul att ha det gamla mönstret. Så kanske blir det ett par vantar till med samma mönster.

8 kommentarer:

Det växer sa...

Härlig historia tycker jag. Frågan om vem som äger ett mönster är ju väldigt intressant. Jag har själv haft uppe diskussionen på min blogg och det finns såklart inget givet svar. Jag tycker (vilket många i bloggvärlden också tycker) att man alltid ska tala om var inspiration etc kommer ifrån. Men frågan är väldigt mycket större än så och ryms knappast i ett kommentarsfält.:-)

dessi9 sa...

Jag måste säga att det är en intressant fråga. Det mesta som stickas bygger ju på gamla traditioner, men med nya tolkningar och nytänk. Svår fråga.
Jag har tagit mig friheten att lägga mig som följare eftersom detta är en av mina favoritbloggar. Flerfärgsstickning är min favoritteknik som jag alltid återkommer till. Att din blogg dessutom har bra och instruerande teknikinlägg gör den ännu bättre.

ylva sa...

Ja det var en stickhistoria det! Det är många slumpar som ska bindas samman. Tänk att du gick på just den där loppisen och att just det mönstret låg där ! Finfina vantar är det oxå. Ibland så finns samma tanke men fler som tänker den....

EvaL8 sa...

Till dessi9: Ett stort TACK! :)

Unknown sa...

Antagligen är själva mönsterbilden något som utvecklats genom tiden. Vilken mönsterstickning jag än kommer på finns det ju en risk att någon har använt tidigare.

Stick-kine sa...

Underbara vantar! Du är fantastisk på att sticka mönster. Det går väl åt mycket garn och blir dyrt eller???

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Tänk att allt går som i cirklar.
Så fint du använde det gamla mönstret.
med hej fr. tant Kofta

Pysselfarmor sa...

Jag tycker det är en spännande historia du berättar om hur allt går runt runt och tillbaks igen.

Ja, vem 17 ska kunna hävda att det mönstret är mitt när det kanske är stickat redan någonstans som man inte vet. Det finns mönster här i Sverige som man "stämplar" som sina, men jag tycker mig hitta dem i andra länders bloggar....

Om man skulle "överklaga" - vart vänder man sig då? Och finns det någon sådan "dom"....jag har ingen aning alls egentligen, men jag har då aldrig hört talas om det vad gäller stickat, virkat eller broderat.